Thursday, 31 December 2015

Hari Terakhir 2015



Assalamualaikum.. sedar tak sedar kita dah tiba di hari terakhir di tahun 2015.. sekejap je kan masa berlalu..

Anak bujang pun dah nak masuk sekolah PASTI tahun depan. Alhamdulillah,salah satu impian 2015 saya iaitu untuk menyimpan duit untuk pendaftaran anak saya telah tercapai..almaklumlah kami ni bukannya orang ada-ada hahha..ibu doakan semoga iyad berjaya di dunia dan akhirat.

Jumpa lagi di tahun 2016


Friday, 19 June 2015

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Entry @ 5.10am

Assalamualaikum dan selamat menyambut kedatangan Ramadhan yang penuh berkat..Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang lalu.

aminn...

jom sahur


Sunday, 14 June 2015

Car Boot Sale

Hai hai hai...hari ni kami bersiaran dari Car Boot Sale Mines, Seri Kembangan..

Sale? tak tau lagi hhahaha...


Sunday, 3 May 2015

Clay Art

Assalamualaikum..salam hujung minggu dan selamat bercuti kepada semua pekerja pada 1 Mei hari tu. Esok pun cuti sempena hari Wesak yang jatuh pada hari ni kan? ewahhh ewahhh cuti panjang korang ye..hahah saya pun sama,seronok betul....

Hari ni saya nak cerita pasal addiction saya yang terbaru..Asyik belajar benda baru je?hahah kalau boleh semua yang berkaitan dengan kraf saya nak belajar..kali ni saya sangat addict dengan clay art yang kalau dalam bahasa melayunya tanah liat..Bentuknya lebih kurang sama dengan plastesin yang anak-anak kita selalu buat main tu. Konsepnya sama cuma clay art ni boleh dijemur atau dibakar sehingga kering hingga mengekalkan bentuknya.

Clay ni terbahagi kepada dua jenis clay iaitu polymer clay dan air dry clay. Perbezaan diantara keduanya ialah polymer clay perlu dibakar dengan suhu yang tertentu untuk menjadikan bentuknya kekal dan tahan  lasak. Manakala air dry polymer adalah tanah liat yang hanya perlu dikeringkan dengan pengudaraan semulajadi untuk menjadikannya keras dan tahan lasak. Walaubagaimanapun, bagi air dry clay memerlukan masa dua hari atau lebih (bergantung kepada ketebalan) untuk memastikan ianya betul-betul kering.

Pada masa ini,saya hanya mencuba air dry clay untuk menghasilkan kraf seperti keychain. untuk pengetahuan korang, air dry clay ni kita boleh buat sendiri tau! memang jimat kos..nanti saya akan sharekan resepinya di entry yang lain yer...

sekarang ni saya sharekan dulu hasil-hasil comel yang menggunakan clay sebagai bahannye..

hope korang enjoyyy!!


Gambar-gambar ini adalah daripada En. Yahoo


Wednesday, 11 March 2015

Mac 2015

Oleh sebab lama tak update blog, entry kali ni saya belanja gambar budak kecik ni je hahahaha...


Wednesday, 11 February 2015

Bayangan

Seharian ini saya berperang dengan perasaan sendiri, sedaya upaya menyembunyikan kesedihan hati agar tak terlihat dipandangan mata orang lain. Berpura-pura tersenyum dan tertawa.... Sedangkan didalam hati saya menangis *...*

Hari ini telah 364 hari suami pergi selama-lamanya meninggalkan saya dan anak. Hari ini juga terbayang-bayang di mata saya peristiwa setahun yang lepas yang tak mungkin saya lupakan.

Semoga sentiasa "tenang" dialam yang sana suamiku...kami amat menyayangi dan merinduimu.


11022015


Monday, 2 February 2015

Fabulous Februari- Promosi Shaklee

Promosi Februari Shaklee

Assalamualaikum..selamaat pagi..

Alhamdulillah, dah masuk kita di bulan Februari yang penuh dengan kenangan sedih setahun yang lalu. Doa saya semoga saya terus diberikan kekuatan dan ketabahan untuk meneruskan kehidupan bersama anak dan keluarga tersayang. Kawan-kawan pun doakan saya jugak ye.

Untuk kawan-kawan yang tinggal di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan,saya ucapkan selamat bercuti sempena Hari Wilayah..lama tu dapat cuti 4 hari sampai esok sebab esok pun cuti umum sempena perayaan Thaipusam.

Saya pun bercuti hari ni hahhaa...

Oklah,saya nak share promosi Shaklee untuk bulan ni..memamg fabulous februari lah ni..

Beli 6 Free 1:
     -Ostematrix
     -Vitalea

Beli 3 Free 1:
     - Advance Join Health Tablet
     -Vitalea untuk kanak-kanak


hebatkan promosi Februari ni.Jom kita bahagiakan ibu bapa kita yang sakit-sakit lutut atau sendi tu dengan menghadiahkan Advance Joint Health Tablet.

Tak lupa juga berikan vitalea (for kids) kepada anak-anak kita,semoga mereka membesar dengan sihat. Insya Allah

Shaklee independent distributor anda,
Ain (whatsapp 012-2808590)


Friday, 30 January 2015

Sedekah untuk Arwah


Bacala kisah ini...... sekadar renungan dan semoga bermanfaat buat kita.

Pada suatu malam bertepatan malam Jumaat Salih Al Mazi pergi ke Masjid Jamik untuk mengerjakan solat subuh. Kebiasaannya ia berangkat awal sebelum masuk waktu subuh dan melalui sebuah pekuburan. Di situ Salih duduk sekejap sambil membaca apa-apa yang boleh mendatangkan pahala bagi ahli kubur memandangkan waktu subuh masih lama lagi.

Tiba-tiba dia tertidur dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar beramai-ramai dari kubur masing-masing. Mereka duduk dalam kumpulan-kumpulan sambil berbual-bual sesama mereka. Al Mazy ternampak seorang pemuda ahli kubur memakai baju kotor serta tidak berkumpul dengan ahli-ahli kubur yang lain. Dia duduk seorang diri di tepi kuburnya dengan wajah murung, gelisah kerana sedih. Tidak berapa lama kemudian datang malaikat membawa beberapa talam yang ditutup dengan saputangan. Seolah-olah seperti cahaya terang gemerlapan. Malaikat mendatangi para ahli kubur dengan membawa talam-talam itu, tiap seorang mengambil satu talam dan dibawanya masuk ke dalam
kuburnya.

Semua ahli kubur mendapat satu talam seorang sehingga tinggallah si pemuda yang kelihatan sedih itu seorang diri tidak mendapat apa-apa.Dengan perasaan yang sedih dan duka dia bangun dan masuk semula ke dalam kuburnya.Tapi sebelum dia masuk Al Mazy yang bermimpi segera menahannya untuk bertanyakan keadaannya.

"Wahai hamba Allah ! Aku lihat engkau terlalu sedih mengapa ?" tanya Salih Al Mazy.

"Wahai Salih, adakah engkau lihat talam-talam yang dibawa masuk oleh malaikat sebentar tadi?"tanya pemuda itu. "Ya aku melihatnya. Tapi apa benda di dalam talam-talam itu?" tanya Al Mazy lagi.

Si pemuda menerangkan bahwa talam-talam itu berisi hadiah orang-orang yang masih hidup untuk orang-orang yang sudah mati yang terdiri dari pahala sedekah,bacaan, ayat-ayat suci Al Quran dan doa. Hadiah-hadiah itu selalunya datang setiap malam Jumaat atau pada hari Jumaat. Si pemuda kemudian menerangkan tentang dirinya dengan panjang lebar. Katanya dia ada seorang ibu yang masih hidup di alam dunia bahkan telah berkahwin dengan suami baru.Akibatnya dia lupa untuk bersedekah untuk anaknya yang sudah meninggal dunia sehingga tidak ada lagi orang yang mengingati si pemuda. Maka sedihlah si pemuda setiap malam dan hari jumaat apabila melihat orang-orang lain menerima hadiah sedangkan dia seorang tidak menerimanya. Al-Mazy sangat kasihan mendengarkan cerita si pemuda. lalu ia bertanya nama dan alamat ibunya agar ia dapat menyampaikan berita keadaan anaknya.Si pemuda menerangkan sifat2 ibunya.

Kemudian Al Maizy terjaga. Pada sebelah paginya Al Maizy terus pergi mencari alamat ibu pemuda tersebut. Setelah mencari kesana kemari beliaupun berjumpa ibu si pemuda tersebut lantas menceritakan perihal mimpinya. Ibunya menangis mendengar keterangan Al maizy mengenai nasib anaknya yang merana di alam barzah.Kemudian ia berkata :
"Wahai Salih ! Memang betul dia adalah anakku. Dialah belahan hatiku, dia keluar dari dalam perutku. Dia membesar dengan minum susu dari dadaku dan ribaanku inilah tempat dia berbaring dan tidur ketika kecilnya."

Al Maizy turut sedih melihat keadaan ibu yang meratap dan menangis penuh penyesalan kerna tidak ingat untuk mendoakan anaknya selama ini.
"Kalau begitu saya mohon minta diri dahulu." kata Al maizy lalu bangun meninggalkan wanitatersebut. Tatkala dia cubauntuk melangkah si ibu menahannya agar jangan pulang dahulu.Dia masuk kedalam biliknya lalu keluar dengan membawa wang sebanyak seribu dirham. "Wahai Salih, ambil wang ini dan sedekahkanlah untuk anakku,cahaya mataku. Insya Allah aku tidak akan melupakannya untuk berdoa dan bersedekah untukya selama aku masih hidup." Salih Al Maizy mengambil wang itu disedekahkannya kepada fakir miskin sehingga tidak sesenpun dari seribu dirham itu yang tinggal. Dilakukanny a semua itu sebagai memenuhi amanah yang diberi kepadanya oleh ibu pemuda tersebut.

Pada suatu malam Jumaat di belakang selepas itu, Al Maizy berangkat ke masjid Jamik untuk solat jamaah. Dalam perjalanan sebagaimana biasa ia singgah di perkuburan. Di situlah ia terlena sekejap dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar dari kubur masing2. Si pemuda yang dulunya kelihatan sedih seorang diri kini keluar bersama-sama dengan memakai pakaian putih yang cantik serta mukanya kelihatan sangat gembira.

Pemuda tersebut mendekati Salih Al Maizy se raya berkata :
"Wahai tuan Salih, aku ucapkan terima kasih kepadamu. Semoga Allah membalas kebaikanmu itu". "Hadiah dari ibuku telah ku terima pada hari Jumaat." katanya lagi.
"Eh, Engkau boleh mengetahui hari Jumaat ?" tanya Al Maizy.
"Ya, Tahu."
"Apa tandanya?"
"Jika burung-burung di udara berkicau dan berkata "Selamat selamat pada hari yang baik ini, yakni hari Jumaat."
Salih Al Maizy terjaga dari tidurnya.Ia cuba mengingati mimpinya dan
merasa gembira kerana sipemuda telah mendapat rahmat dari Allah
disebabkan sedekah dan doa dari ibunya.

(Petikan kisah Wali-Wali Allah (2) terbitan syarikat Nurulhas).

*sedih sangat baca kisah ni, semoga saya selalu ingat untuk bersedekah dan diniatkan untuk arwah suami.*

Tuesday, 13 January 2015

Entry Pertama 2015

Assalamualaikum..Salam Tahun Baru 2015. Semoga tahun ini memberikan pengalaman yang lebih baik dan lebih berharga kepada kita semua.

Dah 13 januari 2015 baru dapat buat entry pertama? hahah sabo je la...saya malas nak bagitau alasan cliche tu, nanti korang bosan pulak kan.

Ye,permulaan tahun yang agak sibuk dengan tempahan-tempahan yang perlu disiapkan. Semalam pun anak bujang demam panas, risau rasanye hati ni bila tengok dia tak berdaya,melepek je kt ibu ni.. Alhamdulillah, hari ni mak saya kata iyad dah tak demam sangat, tinggal dedar-dedar sikit je..

So, hari ni nak promosi jugak sikitla hihi..Untuk bulan januari 2015 ni Shaklee bagi promosi berganda-ganda-ganda tau... Tawaran istimewa untuk Alfalfa, Vivix dan juga Vitalea for kids. Kalau ada yang berminat, meh whatsapp saya (012-2808590) cepat-cepat sebelum 31 Januari ni tau. kalau lambat tak dapekla den nak nolong ha...

hihi..

 untuk produk kraf, nnti saya akan upload gambar-gambar yer.